1999  2000 2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018
Januari ~ Februari ~ Mars ~ April ~ Maj ~ Juni ~ Juli ~ Augusti ~ September ~ Oktober ~ November ~ December

Juni 2018

30/6
Klockan är snart 23 och jag måste gå och lägga mej.
I morgon ska vi ha en Prova-På-Dag i goldenklubben medelpad/hälsningland och jag ska hålla i det, och fixa korv och fika osv.

Men, jag måste ju uppdatera FÖRSTA DAGEN på semestern, och så kommer det nog att bli mycket bilder i sommar så det är bra om jag lägger många på juni också.

Lasse har i dag börjat att fixa inför vårt kommande uterum.
Och Linda och jag tog en Granån-prommis på kvällen så här kommer bilder från dagen.

28/6
I går var jag med hundarna och gick i ån.
Eftersom Olle har vägrat att blöta tassarna förut och eftersom jag inte vill att han och Lotta ska springa så mycket tillsammans så hade jag Olle i koppel redan från början.
När jag gick ner i vattnet tog Olle ett steg ner och sen blev det tvärstopp.
Han snurrade, pep och började bita i kopplet i hysteri.
Jag gav mig inte utan stod still en liten stund och sen började jag dra med honom ner i vattnet.
Med kameran balanserande i ena handen och Olle stretandes i koppel i den andra så tänkte jag att -Nu åker både kamera och jag under vatten, vattnet gick mig till knäna!!
Till slut gav han med sig och började snällt följa efter, på vissa ställen var det lite djupare så han var tvungen att simma, medn det gjorde han också tillslut efter lättare påtvingande från matte denna gång.
När han sen hade gått i kopplet en bra bit upp mitt i ån så släppte jag loss honom, han var ganska trött i huvet och jag trodde inte det skulle bli så mycket race mitt i ån bland alla stenar och skog på båda sidor.

Allt gick sen jättebra, vi fortsatte en bit innan vi sen vände och jag till slut kopplade Olle när vi sen skulle gå tillbaka upp på lägdan och hem.
Hundarna var mycket nöjda och glada efter den timmen ute och jag var nöjd iockmed att Olle börjat bada.

Dock, har jag så jävla ont i hela kroppen idag och frossningar om varan, svettas ena stunden och fryser andra och ont invärtes i hela kroppen...undar om det var gårdagens strapatser som orsakade detta.

I går var Lasse ner till stan och köpte en ny spis, men i dag när han skulle fixa mat i ugnen så funkade den inte...så, vi får se vad som händer i morgon, om det blir en tur till till stan kanske eller?

Just nu så spöregnar det utanför fönstret, men, efter detta ska det bli solsken och riktig sommarvärme....precis till min semester.

EN DAG KVAR TILL SEMESTER !!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag gick med strumpor på i stövlar. Jag brukar använda foppa-tofflor men har inga för stunden (dom är söndergnagda av Lotta

27/6
Nyss hade jag skrivit och gjort klart nästan allting om gårdagen....sen stängdes programmet ner och inget vart kvar!!!!

Sandras födelsedag tillbringades på en tur omkring Sundsvall, ner mot Löran, Skatan och sen Galtström.
Vi vände vid Galtström och åkte tillbaka till Skatan för att inta dagens middag.

Efter middagen begav vi oss till E4:an och Pink Lady för att få dagens efterrätt.....och efterrätt fick vi i ordets mening.

Jag tror/hoppas Sandra tyckte det blev en lyckad tur, då det är vägar vi aldrig har åkt på förut och kanske inte kommer att göra något mer heller.

Vi började ju förstås med några paket innan vi stack på tur!

"Galtströms lokaltrafik"

Skatan

Jag in och köpte lite tunnbröd och en rökt öring för sakens skull.

Denna båt låg vid ingången till restaurangen.

Den kommer nästan från "hemmatrakter"

Här intogs efterrätten

Glassmeny

Glassen och all annan efterrätt var toppad med godistopping

Tyvärr,men vi orkade inte allt till slut.....det blev lite kvar...

25/6
Nu är en dag jobbad och FYRA dagar kvar till SEMESTER!!

Jag har på något viss kommit in i någon trall då jag inte kan sova på nätterna, sov tre timmar natten mellan i går och idag.
Så, nu är klockan halv 8 och jag ska göra klart detta och sen ska jag gå och lägga mej..hoppas jag somnar då!

I morgon ska jag sluta tidigare för vi ska fira Sandras 20-års dag genom att ut och åka lite....eftersom våran spis har gått sönder, som vi har haft i omkring 20 år, så ska vi börja med att åka till Birsta och titta på spis...jo, och dammsugare förstås, då den också gick sönder i helgen...

När det är gjort ska vi sen åka småvägar, via Löran, Skatan och eventuellt komma till Galtström, äta middag på vägen och sen hoppas att vi stöter på en och annan loppi, då det är det som ligger på Sandras önskelista...ut och åka och gå på loppis.
Jag tror det blir mysigt med en dag med familjen..förhoppningsvis kommer jag iväg från jobbet mellan 12-14.

I går var vi och handlade, åkte till skogen med hundarna och så var jag på lydnadskurs med Allis, Lotta följde med så på hemvägen stannade vi och badade lite i Erikslund.
Lotta tyckte dock att det var lite läskigt med vågorna i vattnet innan hon gick i. Bollarna jag kastade i vattnet lockade mer än rädslan för vågorna.

Skogsprommis

Mitt i skogen bredvid ett gammalt timmerhus kan man hitta olika slags växter.

Olle

På väg tillbaka till bilen.

Fina blommor i vägkanten.

Efter skogsturen fick hundarna blöta fötterna i lite vatten.

Husse övervakar

På väg hem efter lydnadsträningen.

Mest roliga bild jag sett på länge
.....Lotta kryper under Allis som bara har ett halvt huvud

24/6
Nu har snart hela midsommarhelgen gått.
I fredags på midsommarafton var vi upp till Kälen en sväng, sen åkte vi bara hem och mös och åt gott.

I går lördag tog vi en tripp över dagen, vi for via Östavall....Ytterturingen och sen vidare till Hunge, där vi var på loppis.
Ingen hittade något att köpa så vi återvände hem tomhänta.
När vi kom hem ställde jag mig och bakade en tårta eftersom Sandra fyller år på tisdag och vi har andra planer för den dagen, gjorde sen planka till middag och efter middagen laddade vi i massor för en toppen match på tv, Tyskland-Sverige.
Snabbt upp, sen ner som en pannkaka, Tyskland vann med 2-1.

I dag lär det inte bli något speciellt, vi ska åka och handla och eventuellt tar vi en tripp till skogen med hundarna.

Nedan kommer bilder från några veckor bakåt som jag har glömt att lägga ut.
Jag försökte ta några fin-bilder på Lotta och Cilla innan Cilla skulle flytta....men det var lättare sagt än gjort.
Eftersom jag under denna vår har sett det jag behöver se i valparna så beslutade jag mig för att sälja Cilla, så förra helgen när jag hade valpträffen så följde hon med sin nya familj till Bjästa.
Så, nu har jag fyra valpar omkring Ö-viks-trakten.

Tyvärr var det två av dessa som inte medverkade på valpträffen förra helgen, men, jag får hoppas på att vi ändå kan ses något....kanske redan i sommar....eller så nästa år när jag planerar för att ha valpträff i dagarna två.

Midsommar på midsommar-dagen

Tyskland-Sverige

Födelsedagstårta på fel dag

10 dgr gamla kort med sista bilderna på Cilla och Lotta tillsammans på Holmen

Tror att detta är Cilla

Försökte mig på en fin-bild och detta blev resultatet...lite si och så

Vattenbus

Gräsklippning

Laddat inför vintern

17/6
I dag är det söndag och jag har nu uppdaterat hemsidan med bilder från valpträffen som vi hade i går.
En härlig och lyckad dag blev det, mer går att se och läsa om under valpträffar.
TACK ALLA FÖR ATT NI VILLE KOMMA OCH GÖRA MIN DAG.

I kväll ska Allis och jag åka på lydnadskurs och sen är det åter måndag och jobb.
Dock, är det endast nio arbetsdagar kvar innan det är SEMESTER....jag jobbar alltså en vecka till efter midsommar.
Tyvärr så har jag i år bara fyra veckor, eftersom jag var hemma med valparna i vintras.....jag tror det är första gången på 10 år typ....som jag BARA har fyra veckor

På återseende /S

12/6

Som sagt i fredags ca halv 12 packade Sandra och jag in oss i bilen, tillsammans med Cilla och Lotta och for mot Kovland för att där fortsätta från Åsa och till Leksand.
Allt gick jättebra på vägen ner och vi var nere omkring 18 tror jag klockan var.
Vi installerade oss i stugan på Leksand Strand som vi skulle hyra och sen blev det tidig kväll för oss alla omkring 22-tiden.

På lördagen klev vi upp omkring halv 7 för att göra oss i ordning och ta oss till utställningsplatsen som bara låg 5 min. från campingen.
Eftersom vi skulle sätta upp mitt nya tält och bära en massa burar och grejor till ringen där vi skulle vara så var vi ute i god tid med två timmars marginal.
Tältet gick hur lätt som helst att sätta upp och resten gick också smidigt trotts ca 26 graders värme.
Så, vi hade gott om tid innan utställningen började i ringen.
Dock blev det stressigt när jag till slut skulle in då båda hundarna mest ville vara med matte, vilket innebar att det var jag som fick lov att visa båda vid den enskilda visningen och Åsa hjälpte mej bara att springa när vi skulle vara i ringen båda två.

Till slut så blev då Cilla oplacerad och Lotta kom på en 4:e placering.

Sen var det då Kryss och Figges tur, Kryss fick ett Verry Good och Figge fick ett excellent.

Vi var fort klara och kunde göra en tidigt kväll, så när vi hade packa ihop allt igen så letade vi reda på något ställe för hundarna att springa på.....och vi hittade en jättebra grusgrop som vi åkte till även på söndagen.
Resten av dagen tillbringade vi i stugan, innan det var dags att krypa till kojs inför ännu en ny utställningsdag.

Då vi visste vart vi skulle och visste hur vi skulle sätta upp tältet så kom vi iväg några minuter senare på söndagen. (vi betalade för städning av stugan så den slapp vi iallafall)
Väl på plats på Goldenklubben Dalarna/S Gävleborg Open Show så gick allt lika smidigt som dage innan och vi hade god marginal innan utställningen började.
I dag gick alla hanar först och alla tikar sen, så Kryss kom på 3:e plats i sin klass och blev sen oplacerad och Figge kom på 3:e plats i en klass och 1:a i jaktlass m. HP och blev sen 4:e bästa hane.

Eftersom jag tyckte det vart så stökigt i går med att visa båda om varandra så valde jag att stryka Cilla helt för dagen.
Lotta blev 3:a i sin klass utan HP så domaren tyckte att hon behövde växa på sig lite, vi avslutade iallafall helgen med att få en gul rosett.

När vi så var klara var vi ganska snabba på att packa ihop för att bege oss hemåt...det var VÄLDIGT varmt denna dag så därför ville vi också kunna sätta oss i bilen med AC i för hundarnas skull.
Mer om resultaten och kritiken klan man läsa om på Resultatsidan.

TACK FÖR EN TREVLIG OCH ROLIG HELG ÅSA OCH SANDRA.
Nu längtar jag till på lördag då vi kommer att träffas igen, fast då i helt andra former då det är valpträff för C-kullen här på Roselina's kennel.

Förberedelser några dagar innan avfärd.

Hos Åsa och packar in oss i deras buss för avgång mot Leksand.

En fin kyrka som vi såg längs vägen.

Sandras säng rätt fram och mitt till höger. Valparna fick tidvis ligga lite i buren så dom inte skulle börja bita på saker.
På natten stängde vi för med buren i dörröppningen.

Åsa och Kryss

Våran grusgropp som vi hittade och hundarna tyckte att det var härligt att springa omkring i.

Kryss och Figge

Cilla

Kryss på söndagen

Figge

Figge ville bära sin vinst

Jag och Lotta

När vi till slut var klara tog vi några generations-bilder.

Pappa Kryss, döttrarna Lotta och Cilla och farfar Figge

På väg hem

10/6
Nu har Sandra och jag nyss kommit hem från vår, Åsas och hundarnas tripp till Leksand.

Mer om detta kommer under veckan när jag färdigställt allt.
Så, håll till godo med lite hundbilder

Allis på tävlingslydnadskurs.

3/6
Har faktiskt glömt att lägga ut några bilder från förra helgen när Lasse och jag gick och tittade på en stuga.
Den låg jättefint, men det var bara kalhygge och torris att knata på dit....så det var inte det lättaste.

Nedan kommer bilder......NU LÄNGTAR JAG BARA TILLS I KVÄLL NÄR VI SKA BÖRJA VÅR KURS, MATTE OCH ALLIS.

Lasse pekar på vart vi ska gå.

FinOlle är med på vad husse säger........

........å sen knatar vi.

Där borta ligger stugan.

Och till slut så kommer Lilly och sluter upp med oss andra, efter att ha varit ute på egen tur.

Fina pioner fanns det vid stugan.

O blankt och fint vatten låg det nedanför.

När vi gick tillbaka till bilen så såg vi flera spår av denna kaliber...

1/6
Nu har jag hunnit jobba på hemmaplan en dag efter att ha varit bort från tisdag morgon till torsdag kväll kl. 23.15.
I tisdags var jag på Riksarkivet i Stockholm, Marieberg och på onsdag och torsdag har jag gått kurs i Uppsala.....som alltid är det hektiskt och endast några enstaka minuter till övers....och dom tillbringas mest på hotellrummet för att man är så slut efter långa dagar.

Nu ska det bli skönt med en helg utan några skall.....njaaa...inte förrän söndag kväll då förstås, då Allis och jag ska börja på tävlingslydnadskurs, men det är ju bara roligt.

Sen är det en hektisk vecka på jobbet med olika kurser och besök, innan Sandra och jag ska åka på äventyr tillsammans med annan hundvän...SKA BLI SÅ KUL.... (mer info kommer)

Förhoppningsvis blir det någon mer uppdatering under helgen.

Botaniska trädgården i Uppsala.

Nedan några badbilder på Cilla och Lotta från helgen som var....dom är riktigt förtjusta i vatten....så det båda gott i framtiden.

Förra söndagen fick vi upp paviljongen efter att Lasse, Marie, Anders och Tina hade fått ner potatisen i backen.